Paulo Faustino

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Paulo Faustino2011-10-14T20:47:44+00:00

Nome: Paulo Faustino

Curriculum Vitae: http://www.linkedin.com/pub/paulo-faustino/a/93/a57

Resumo:

Paulo Faustino é está a realizar um Pós-Doutoramento e é investigador do Centro de Investigação em Media e Jornalismo (CIMJ), na  Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa. ´Tem lecionado em de várias universidades e institutos de ensino superior nacionais, Instituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Comunicação Social, Faculdade de Letras da Universitário do Porto, Universidade Católica. É doutor Europeu em Comunicação Social, com especialização em Empresa Informativa – Gestão e Economia dos Media, pela Universidade Complutense de Madrid. Está a concluir um Pós – Doutoramento na Columbia University (EUA), em colaboração com a Universidade Nova de Lisboa. Tem sido professor visitante de várias universidades estrangeiras, destacando-se com maior regularidade a Universidade Estadual do Rio de Janeiro (Brasil). E pontualmente Universidade do Rio do Vale do Sinos (Brasil), Instituto Politécnico de Macau (Macau/China), Universidade São José (Macau/China), National Research University (Russia). É também palestrante habitual de várias universidades estrangeiras, destacando a Fcauldade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo (Brasil) e Universidade de Brasília, departamento de comunicação. Tem vindo a trabalhar ao longo dos últimos vinte anos no sector dos media, nomeadamente como gestor e consultor. Na qualidade de consultor e investigador tem trabalhado com vários organismos nacionais e internacionais, dos quais se destacam a Entidade Reguladora da Comunicação Social, Banco Mundial, Comissão Europeia, Parlamento Europeu. Entre outras empresas e organizações onde trabalhado, destacam-se Confederação Portuguesa dos Meios de Comunicação Social (Secretário – Geral), Lusomundo Media/Portugal Telecom (Adjunto da Administração da Lusomundo Media/Portugal Telecom); e XV e XI Governo Constitucional (Adjunto do Secretário de Estado e do Ministro da Presidência). Foi também Vice-Presidente da Associação Portuguesa de Imprensa (API), Presidente do Observatório da Comunicação (Obercom) e Administrador do Centro Protocolar de Formação de Jornalistas (CENJOR). Tem sido fellow researcher em várias universidades europeias e americanas, destacando-se a Columbia University (EUA), Stanford University (EUA); Oxford University (UK), North Texas University (EUA), Manchester University (UK) e Jonkonping University (Suécia). Em Portugal integra o Centro de Investigação de Media e Jornalismo (CIMJ), da Universidade Nova de Lisboa, o CEPESE, da Universidade do Porto. Para além de possuir várias pós – graduações e mestrado (Sociologia Económica das Organizações, ISEG/Universidade Técnica de Lisboa) em universidades portuguesas; possui também pós – graduações e cursos executivos na área Regulação, Gestão, Marketing, Comunicação, Publishing, Media e Entretenimento, obtidos nas seguintes universidades: London School of Economic (UK), Universidade Complutense de Madrid (Espanha), Anderson School of Managemenet – University of Los Angeles Califórnia (EUA) e Stanford University. Tem oito livros publicados e integra o direção editorial de várias revistas científicas internacionais: The International Media Management Journal; Journal of Innovative Marketing; Journal of Spanish Language Media; Brands Trends Journal; International Journal of Media Management; Journal of Journalism and Mass Communication. Está a finalizar o livro Indústrias Criativas, Gestão e Empreendedorismo. Participa regularmente como palestrante, moderador e coordenador painéis, em vários eventos científicos e da indústria a nível internacional; nesta circunstância, já foi conferencista nos seguintes países: China, Macau, Estados Unidos, Inglaterra, Espanha, França, Brasil, Moçambique, Angola, Cabo Verde, Canadá, Colômbia, Suécia, Rússia, Sérvia, Japão, Austrália, Hungria e Grécia. Paulo Faustino tem focado a sua a investigação na área de economia, gestão e políticas públicas dos media e indústrias criativas.

Bio:

João Paulo de Jesus Faustino (1967, Leiria/Portugal) is Post Doctoral Researcher at the Research Centre for Media and Journalism of Nova University (Lisbon) and Visiting Researcher at the Centre of Tele-Information of Columbia University (NY). He was Visiting Researcher in several European and North American universities, namely: Stanford University (EUA), North Texas University (EUA), Fordham University (EUA), Suffolk University EUA), Jonkoping University (Sweden), Oxford Brookes University (UK), Manchester University (UK), Navarra University (Spain), and Complutense University of Madrid (Spain). Paulo Faustino teaches marketing in Bachelor’s and Master’s programs in Porto University, as well as media management, economics and marketing in the Media Communication School of Lisbon and in the School of Education and Social Sciences of Leiria (in this School, he is one of the coordinators of the Master in Communication and Media). He is Visiting Professor in various international universities, namely in Brazil (Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Universidade de São Paulo, Universidade do Rio do Vale do Sinos) and Macau/China (Instituto Politécnico de Macau e San Joseph University), Russia (National Research University). He was professor of Portuguese media economics, integrated in a Master in Communication, from the Catholic University in Lisbon (here he also coordinated one Master in Media and Entertainment). He concluded his PhD in Media Management at Complutense University of Madrid, Faculty of Communication (with Cun Lauden), and his thesis was related with management strategies and markets dynamics in the context of press companies. Paulo Faustino holds a degree in Human Resources Management (Instituto Superior de Línguas e Administração, Porto) and a Master in Economic and Organizational Sociology, from the Technical University of Lisbon (thesis related with the Management of Advertising Agencies). He has also completed Advanced Courses in Media and Entertainment Management (from the Anderson School of Management – University of California, Los Angeles) and Publishing Management (Stanford University – where he was a member of the Alumni Advisory Board). He is the founder, partner and president of Media XXI/Formalpress, an international company focused on Consulting and Book Publishing, with many published titles in several languages, including Portuguese, French, English, Spanish and Chinese. Paulo Faustino was board member and co-founder of the European Association of Media Management Education (EMMA) and is a board member of the International Media Management Academic Association (IMMAA). Previously, he worked as advisor for the State Secretary and Presidency Minister of the XV and XVI Constitutional Governments. Paulo Faustino has conducted consultancy work for several private and public institutions like, for example, the World Bank and the Portuguese Media Regulatory Entity. Was General Secretary of the Portuguese Media Confederation.He was also an executive board advisor at Lusomundo Media (company from the Portugal Telecom’s group). Additionally, he was Vice-President of the Portuguese Press Association, President of the Communication Observatory and board member of the Centre for Professional Training in Journalism (Cenjor). He is the author and co-author of eight books and circa twenty scientific articles published in national and international magazines, as well as in books about media and management studies. He is a member of the editorial board of the following journals: The International Media Management Journal; Journal of Innovative Marketing; Journal of Spanish Language Media; Brands Trends Journal and Journal of Journalism and Mass Communication. Paulo Faustino has taken part in several international conferences and courses as a teacher, speaker, chairman, moderator, and as part of round tables, in the following countries: Angola, Mozambique, Canada, EUA, Brazil, China, Switzerland, German, Serbian, Macao, Japan, United Kingdom, Russian, Hungary, Cape Green, Guinea Bissau, Spain, France, Greece and Australia. Faustino is one of the most dynamic international researchers and professors in the field of Media Economics and Management. He already organized several scientific events and he is frequently invited to integrate scientific committees in this domain. His research is focused on the Media Studies and Creative Industries, mainly in its business and market perspective: economics, management and marketing.

 

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